Lezing/boekbespreking over De Engel en de Adelaar

Martin Buytendijk's picture

Met ingang van april 2015 geeft het schrijversduo Bettina Drion en Hans van den Pol een serie lezingen over het thema van hun roman De engel en de adelaar. Beide schrijvers zijn met hun roman uit hun comfortzone gekropen: zo heeft Hans van den Pol - kleinzoon van een militair die op de Grebbeberg tegen de Duitsers vocht en Joodse mensen hielp onderduiken - zich verdiept in de foute kant van de oorlog en heeft hij geschreven over de keuzes en daden van een SS'er en de gevolgen ervan. Drion, kleindochter van een geëxecuteerde NSB'er, heeft zich verdiept in de gevoelens van een joodse vrouw die als baby heeft ondergedoken. De onderduikmoeder werd verraden, maar zelf overleefde zij het en haar beide ouders, die het land uit waren gevlucht, eveneens maar de gevolgen van de gebeurtenissen in de oorlog waren schrijnend. Hoewel de personages in De engel en de adelaar fictief zijn, is het verhaal gebaseerd op de geschiedenis die zich heeft afgespeeld in Bettina Drions woning aan de Zaan, waar de baby ondergedoken heeft gezeten. Hans van den Pol heeft meegewerkt aan een documentaire over deze oorlogsgeschiedenis.

Tijdens de lezing gaan de auteurs in op keuzes over goed en fout en de gevolgen ervan voor de nabestaanden. Zij trekken een parallel tussen het zwijgen van de Joodse eerste generatieslachtoffers en die van de foute kant. Ook lichten zij een tipje van de sluier op over de achtergronden van hun roman, het grensvlak tussen fictie en non-fictie, hun gezamenlijke schrijfproces en researchwerk. Na afloop is er gelegenheid tot een persoonlijk gesprek met de auteurs en het laten signeren van boeken.

Optredens o.a. in De Nieuwe Bibliotheek en Open Universiteit Almere, 4 en 5 Comité Zaanstad, De week van het Zaanse Boek, Agora Lettera, Amsterdam, Gemeente Zeist, Societeit De Tweede Uitleg, Amsterdam, Boekwinkel Van der Vlist (met stadsdichter Gerhard Te Winkel), Nationaal Monument Kamp Amersfoort.